Het plaatsen van de elektrische ankerlier

Het winterproject van 2009 / 2010

Toen wij het schip kochten stond er wel een ankerlier op het dek, deze was veel te groot en stond dus erg in de weg en heeft menig enkel  tot bloedens toe beschadigd.
Deze heeft er dus niet heel lang meer gestaan en lag al snel in de afvalbak, daarna hebben we jaren lang gevaren met het anker gewoon los op het voordek.
Maar de wens was toch om het anker weer in de kluis te kunnen hangen en gewoon bedienen met een lier.
Onderzoek op het internet leverde al snel op dat een elektrische ankerlier behoorlijk aan de prijs was, dus maar even niet.
Tot ik op een Engelse website terecht kwam en daar de juiste ankelier vond die veel goedkoper was dan in Nederland nou was er een klein probleem zij wilden wel verzenden in de UK maar niet naar Nederland.
Daarop contact opgenomen met mijn zoon in Engeland en afgesproken dat ik het pakket bij hem zou laten afleveren en mee naar Nederland zou nemen zodra ik weer in Engeland kwam.
Dus de ankerlier besteld en laten leveren, tot mijn verbazing stond er 4 dagen later een busje van DHL voor de deur, had mijn zoon het pakket direct doorgestuurd omdat hij vond dat het veel te zwaar was voor ons om mee te sjouwen in het vliegtuig.
Reeds in het najaar van 2009 was ik begonnen met het plaatsen van de ankerlier maar door de strenge winter werd ik gedwongen om een paar weken rust te nemen.
Nog steeds dik in het ijs
Op 03-02-2010 was het eindelijk zover dat de wegen voor mij als motorrijder weer veilig waren en kon ik weer verder gaan op de boot.
De wormwiel overbrenging met motor
Een kuststofbak van IKEA doet dienst als kettingbak
Inmiddels hangt de overbrenging en heb ik een kuststofbak met afvoer geplaatst om de ketting in op te slaan.
Omdat het de bedoeling is dat de hele voorpunt ook gelijk opgeknapt wordt ben ik begonnen met het aanbrengen van de rachels voor het plafond en de wanden.
Het plafond en de wanden zijn geisoleerd met polystyreen platen
Het rachelwerk voor de wanden
Het maken van een mal voor de zijwand
Het eerste deel van de zijwand geplaatst
Tijdens de klus diende de voorkajuit als werkplaats(je)
De plafondplaten geplaatst
Het framewerk voor het voorschot
Voorschot voor het eerst compleet
De kettingbak met een RVS plaat aan het frame verankerd
Het besturings relais voor de motor
De voeding van het systeem komt van de boegschroef accu eigen hoofdschakelaar en zekering
Het relais aangesloten
Voor het eerst in jaren het anker weer in het kluisgat
Ankerlier met elektrische aansluiting voor de bediening
De teakhouten patrijspoort afwerking die door vriend Johan zijn gemaakt
Alles netjes afgewerkt en ingericht
Het is inmiddels 4 weken later en het project is eindelijk gereed, het schuren en schilderen heeft nog heel wat tijd in beslag genomen want met de temperaturen van de laatste weken droogt verf niet zo snel.
Maar het is eindelijk zo ver en het eind resultaat mag er wezen vind ik zelf.
Daar de ruimte toch nog redelijk hoog was heb ik ook nog maar een extra plank in de berging gemaakt, je kan geen ruimte teveel hebben

Bekijk mijn stats