Vakantie 2009 naar Friesland, Drenthe, Overijssel en Gelderland.
Friesland
Drenthe
Overijssel
Gelderland
Zondag 31-05-2009 het was zover na eerst een week met kinderen en kleinkind in een vakantiehuisje te hebben doorgebracht, zijn we vandaag vertrokken voor een 5 weken durende vakantie met de boot.
Een goede voorbereiding is het halve werk daar waren we al snel weer achter, het was 31 Mei en zondag dus de sluis in de Haukes werd nog niet bediend, daar ging ons plan om naar Den Oever te gaan.
Direct de koers verlegd richting Middenmeer om daar de nacht door te brengen en dan morgen richting Slootdorp en Den Oever.
Afgelegde afstand vandaag 18,5 Km
 
ewijcksluis-middnmeer.jpg (152307 bytes)
Maandag 01-06-2009 als het eenmaal tegenzit dan blijft het zo lijkt het wel, vanmorgen op tijd opgestaan want we wilden om 09.00 door de slootsluis bij slootdorp, allereerst bleek de nieuwe ANWB almanak niet te kloppen en verder was het 06 nummer van de sluis niet goed.
Wat we ook probeerden om 10.30 was er nog steeds geen sluismeester en het leek er ook niet op dat die nog zou komen vandaag.
Dus maar besloten naar Medemblik te gaan en dan proberen vanaf daar naar Stavoren over te steken, maar ook hier zat het tegen, de tijden van de overlekersluis zijn veranderd dus weer een uur oponthoud.
Omstreeks 13.00 konden we eindelijk Medemblik binnen varen, bleek gelijk dat de gemeente sluis tegenwoordig op afstand wordt bediend dus weer oponthoud, uiteindelijk waren we omstreeks 14.30 nabij de Pekelharing haven en was de noord oosten wind aangewakkerd tot een 5 beaufort.
Dus besloten maar te blijven liggen het is vakantie en geen must om aan de overkant te geraken, ik houd de boel graag heel en veilig, we willen nu proberen om morgenochtend heel vroeg te vertrekken maar ik heb er een hard hoofd in als ik de voorspellingen hoor, ben bang dat we morgen toch moeten besluiten om richting Amsterdam te gaan en dan via de randmeren.
Afgelegde afstand vandaag 19,81 Km
 
middenmeer medemblik.jpg (141206 bytes)
Dinsdag 02-06-2009 Waar ik al bang voor was bleek waar te zijn, toen ik vanmorgen om 05.15 opstond om naar het weer te kijken werd al snel duidelijk dat er van het IJsselmeer oversteken geen spraken kon zijn NO NNO 5 á 6 en een golfhoogte van ongeveer een meter, Dus maar weer naar bed gegaan en lekker geslapen tot een uur of 08.30.
Nadat we waren opgestaan leek het weer beter maar ook nu was de wens de vader van de gedachte, dus aan het ontbijt overlegd wat te doen, een blik op het internet weerbericht vertelde ons dat de wind gaat draaien naar het NW en dat zou het voor ons mogelijk maken om onder bescherming van de afsluitdijk over te steken van Den Oever naar Makkum.
Dus de beslissing genomen, we gaan naar Den Oever en wachten daar het weer af, eerst maar eens gebeld of de sluis in Slootdorp nu wel bediend werd en daar kregen we gelijk excuses en tekst en uitleg over onze eerste poging, het bleek allemaal een misverstand tussen werkgever en werknemers.
Omstreeks 16.15 meerden we af in de Marine van Den Oever, de boot afgemeerd een goede sopbeurt gegeven, bleef alleen het avond eten nog, de verse voorraad was op, we besloten om in de dikke bries te gaan uiteten, niet goedkoop maar wel heel lekker dus al met al weer een lekkere vakantie dag achter de rug.
Afgelegde afstand vandaag 25,57 Km
 
medemblik den oever.jpg (73703 bytes)
Woensdag 03-06-2009 Zoals al eerder gemeld als het eenmaal niet wil dan lijkt het wel zo te blijven, vanochtend voor de zoveelste keer voor niets vroeg opgestaan wederom windkracht 6 of meer dus maar blijven liggen.
De fietsjes maar onder de vloer uitgevist en op weg gegaan naar Den Oever om wat inkopen te doen en ja hoor weer pech een vreemd geluid in de fiets van Ina een gebroken spaak in het achterwiel.
Voor degene die het verslag van 2007 niet hebben gelezen dit is dus ook al een keer gebeurd bij mijn fietsje maar dat waren gelijk 3 spaken, gelukkig had ik toen wat extra spaken gekocht zodat ik direct bij terugkeer aan boord de spaak kon vervangen.
Verder de rest van de dag naar het weer zitten kijken en een beetje computeren, misschien morgen beter en komen we hier weer weg.
Donderdag 04-06-09 Of de duvel ermee speelt gisteravond bleek de marifoon antenne kapot te zijn.
Vandaag om 06.00 het bed uit we hebben besloten weer of geen weer we gaan vandaag naar Friesland, er lag nog een stel in Den Oever die ook die kant op moesten dus we zouden met 2 schepen gaan.
Toen ik om 07.00 bij het schip ging kijken bleek alles nog in diepe rust te zijn, dus de motor gestart en wij op weg, de voorspelling was een NW 5 á 6 maar met de beschutting van de afsluitdijk moest het lukken.
Het eerste deel en het laatste deel waren wel wat hobbelig maar onder de dijk was het lekker rustig varen.
Om 11.00 meerden we af in de binnenhaven van Makkum en werden gelijk getrakteerd op een lekker buitje regen, toen het droog werd direct naar de lokale watersport leverancier en een nieuwe antenne gehaald nadat ik deze had gemonteerd en de plug eraan had gesoldeerd (gelukkig een soldeerbout en omvormer aan boord) werkte alles weer naar behoren.
In de middag klaarde het op en zijn we maar eens een stukje gaan lopen gelijk een paar nieuwe waterkaarten aangekocht, de oude waren van 2002 dus al bejaard, nu heb ik op mijn laptop
Ozi met alle kaarten van 2008, maar Ina heeft graag de papieren versie erbij als we ergens varen.
Na het avondeten maar eens gebruik gaan maken van de gratis sanitaire voorzieningen van Makkum, een compliment is hier zeker op zijn plaats het sanitair ziet er prachtig uit en het was er keurig schoon met lekker warm water Makkum een 10.
Afgelegde afstand vandaag 33,62 Km
 
den oever makkum.jpg (57029 bytes)
Vrijdag 05-06-2009 voor het eerst deze vakantie eens een keer niet wakker hoeven worden van de wekker maar gewoon lekker uit je zelf wakker worden en dat lukte wel even vroeg wakker geweest maar lekker blijven liggen tot 09.30.
Nadat we lekker op het gemak hadden ontbeten zijn we naar de watersteiger gegaan om de tank te verversen, ondertussen is Ina even de krant gaan halen in het dorp.
Daarna trossen los en onderweg naar Bolsward, gelukkig hadden we alles zo op ons gemak gedaan dat we de laatste brug voor Bolsward in Ymswâlde op 2 minuten na misten en dus een uur oponthoud hadden.
Maar uiteindelijk vonden we omstreeks 13.30 een mooi plekje vlakbij de toilet voorzieningen aan het grasveldje, wat ik al over Makkum zij geldt ook voor Bolsward het liggeld is niet goedkoop maar all in elektra gratis, water gratis en douchen gratis en er is zelfs een wasmachine en droger beschikbaar, ook hier petje af Bolsward.
Afgelegde afstand vandaag 9,55 Km
 
makkum bolsward.jpg (215128 bytes)
Zaterdag 06-06-2009 Na een lekkere nachtrust zijn we omstreeks 09.00 opgestaan, ik gelijk onder de douche en Ina maakte het ontbijt en de koffie alvast gereed.
Na het ontbijt los gegooid en onderweg naar Sneek, dit keer hadden we echt alles mee, niet één brug die tegen zat dus meerden we om 11.55 af in de kolk in sneek, pal voor de waterpoort.
De middag hebben we benut om eens op het gemakje door Sneek te zwerven en een hapje en een drankje te nuttigen, tevens gelijk even een Markrite vlaggetje gekocht bij de VVV.
De TV ontvangst is hier om op te schieten nadat ik uren heb zitten prutsen om een beetje ontvangst te krijgen op Digitenne heb ik de moed maar opgegeven het blijft zo dat de ontvangst gewoon slecht is, jammer maar ik ben bang dat ik de GP niet erg goed zal kunnen volgen.
Afgelegde afstand vandaag 13,26 Km
Bolsward Sneek.jpg (253550 bytes)
Zondag 07-06-2009 Vandaag een echte rustdag, na een lekkere nachtrust vandaag weinig gedaan.
Aan boord eerst maar een beetje schoonschip gemaakt en daarna een tijdje met kleinzoon en kinderen op skype gezeten.
Ook hebben we de boot een meter of 10 verhaald en ja hoor een prima ontvangst van digitenne.
Na de lunch maar eens op de fiets in de omgeving rond gekeken het was tenslotte nog steeds droog hier, wat later op de avond wel anders werd.
Nadat we terug waren gekomen van het fietsen even wat onderhoud in de machinekamer gedaan zoals: olie peil motor en KK controleren koelvloeistof controleren en even de vetpotten aandraaien, prompt was de grootste vetpot leeg dus weer een kilo vet bijgevuld en even het lektankje onder het gland leeggemaakt.
Na het eten even lekker douchen en de foto's op de laptop gezet waarvan onderstaande een selectie zijn.
Maandag 08-06-2009 Vandaag was het weer heerlijk weer nagenoeg geen wind en een lekker zonnetje zodat we lekker op het achterdek konden zitten tijdens het varen.
Maar voordat uit Sneek vertrokken zijn we eerst afgemeerd nabij de watersteiger en het vuilwaterstation, tot nu toe hadden we onze tank nog steeds op open water leeg gepompt maar nu de gelegenheid zich voordeed moest ook dat deel van de installatie maar eens getest worden, en ook dat werkte voortreffelijk.
Nadat we de tank hadden leeg gepompt ging het richting Akkrum waar we net te laat aankwamen om nog door de brug te kunnen gaan, dus maar even een uurtje afmeren en gelijk maar de lunch gebruiken.
Om 13.00 ging de brug weer draaien en meerden we direct na de brug af op een markrite plaats, vandaar zijn we naar Akkrum gewandeld om wat inkopen te doen, kwamen we gelijk langs de passantenhaven en dat zag er zo leuk uit dat we besloten om na terugkeer daar naartoe te verhalen, zodat we uiteindelijk omstreeks 14.30 op bestemming waren, de boot stevig afgemeerd en aan de elektra gelegd, daarna gewapend met fototoestel op pad voor wat foto's en een bakkie koffie met gebak.
Afgelegde afstand vandaag 13,86 Km
sneek akkrum.jpg (295766 bytes)
Dinsdag 09-06-2009 Toen we vanochtend wakker werden, kwam het water met bakken uit de hemel, gelukkig was het pas 08.00 dus lekker blijven liggen tot 09.30.
Inmiddels was het droog geworden maar nog wel zwaar bewolkt, met frisse moed opgestaan en een lekker ontbijt met vers brood.
Omstreeks 10.30 gingen de trossen los en ons reisdoel voor vandaag zou Appelscha zijn, zat het weer tegen, met bruggen en sluizen zat het ons allemaal erg mee vandaag en omstreeks 14.00 waren we in het pittoreske dorpje Gorredijk met al zijn hand bediende bruggetjes en handbediende sluis, daar moesten we een tijdje wachten omdat de sluis/brugwachters bezig waren met een konvooi de andere kant op te schutten.
Ina besloot om ondertussen dan maar de wal op te gaan om een krantje te kopen, de sluiswachter had immers gezegd dat het wel even kon duren, niets was minder waar en het scheelde weinig of ik was zonder mijn maatje losgegaan, gelukkig had ze het op tijd in de gaten en kwam hardlopend aan om toch maar te assisteren.
In de sluis namen we het besluit om vandaag niet verder te gaan en net buiten Gorredijk vonden we een mooi plekje op een Markrite plaats (het vlaggetje toch niet voor niets gekocht).
Nadat ik eerst maar eens een lekker biertje had genomen zijn we het dorp ingegaan om wat foto's te maken.
Afgelegde afstand vandaag 22,87 Km
akkrum gorredijk-1.jpg (188787 bytes)
akkrum gorredijk-2.jpg (169466 bytes)
Woensdag 10-06-2009 Vandaag stond in het teken van de zelf werkzaamheid hadden we begrepen, er zouden een groot aantal zelfbediening bruggen komen, m.a.w. een bemanningslid aan de wal zetten deze opent dan de brug, daarna doorvaren de brug weer sluiten en weer opstappen, dat is in het kort de procedure.
Gelijk na 200 meter was het al zover de eerste doe het zelf brug, alles liep zoals we hadden afgesproken dus geen enkel probleem, behalve dat het openen en sluiten van de draaibrugjes voor Ina veel te zwaar was.
Maar wat denk je na die ene brug niet één meer zelf hoeven te bedienen we kregen hulp van bewoners, scholieren en mede watersporters.
Tegen 12.00 waren we al zeker een kilometer of 7 opgeschoten en lagen we dus een uurtje stil vanwege de spertijd, daarna vol goede moed verder onderweg naar Appelscha.
Toen we echter omstreeks 15.00 in Donkerbroek aankwamen hebben we maar besloten om daar te blijven, 15 Km in 4 uur varen schiet niet echt op en naar Appelscha is het nog ongeveer dezelfde afstand.
We hebben vandaag 12 bruggen genomen en nog 3 sluizen dus het is mooi geweest.
Na een lekker afmeer biertje te hebben genuttigd de fietsen maar eens aan de wal geplaatst om wat inkopen te doen en een stukje door de omgeving te fietsen.
Tegen 17.00 waren we weer terug, snel de fietsen opgeruimd en maar eens een lekkere douche genomen, morgen weer een nieuwe dag.
Afgelegde afstand vandaag  11,04 Km
 
Middenmeer
Medemblik
Den Oever
Makkum
Bolsward
Sneek
Akrum
Gorredijk
Afgelegde afstand vandaag 15,74 Km
gorrdijk donkerbroek.jpg (163213 bytes)
Donderdag 11-06-2009 Dit was zo'n dag waarvan iedere watersporter baalt, water, water en nog eens water en dan bedoel ik wel vanuit de lucht, daarnaast werden we vanochtend al om 08.30 wakker geschud door een luid brommende grasmaaier en gelijktijdig werd de boot onder het gras gesproeid.
We besloten om maar te blijven liggen en pas morgen weer verder te gaan.
Aan het einde van de dag konden we toch nog even de wal op en een loopje maken door de buurt en de lokale snackbar met een bezoek te vereren.
Bij nader onderzoek bleek dat er in Donkerbroek maar 2 ligplaatsen zijn waar je walstroom kunt nemen en laten wij daar nu net liggen, verder is er een toilet voorziening die door vrijwilligers met veel enthousiasme word onderhouden en gereinigd petje af.
Ook voor het gebruik van de stroom laat men het aan de gebruiker over hoeveel geld je daarvoor in het bakje wilt doen (ze bestaan nog mensen met vertrouwen).
Vrijdag 12-06-2009 Vanochtend waren we lekker op tijd op, we weten inmiddels wel dat een afstand overbruggen op de Opsterlänske Kompanjonsfeart heel veel tijd kost, we wilden vandaag echt Appelscha bereiken dus om 09.30 gingen de trossen los om ongeveer 5 minuten later weer af te meren om de eerste zelfbedieningsbrug voor vandaag te openen.
Daarna weer met een sukkel gangetje verder richting de sluis in Oosterwolde waar we door de sluiswachter door alle bruggen heen werden geholpen om ten slotte om 11.59 bij sluis Fochtelerverlat af te meren, een uur oponthoud.
Om 13.00 prompt werden we door de volgende sluiswachter weer op weg geholpen zodat we uiteindelijk om 14.15 in Appelscha afmeerden, hier zullen we het gehele weekend blijven liggen, zodat ik daar later wat meer over zal melden.
donkerbroek appelscha.jpg (150334 bytes)
Appelscha
Zaterdag 13-06-2009 Vandaag stond in het teken van fietsen, omstreeks 09.30 waren we uit de veren en na een uitgebreid ontbijt werden de vouwfietsen onder de vloer vandaan gehaald.
Gisteren hadden we bij het VVV al een paar routekaartjes gehaald en er werd besloten om de veenwolds route te fietsen deze is 42 Km lang maar kan halverwege worden ingekort naar 22 Km, we gingen in eerste instantie voor de verkorte versie maar toen we die afhadden, besloten we om de rest ook maar te doen PFFF.
Nadat we halverwege bij het informatiecentrum wat hadden gegeten en gedronken zetten we de route voort.
Omstreeks 16.30 waren weer terug bij de boot en hadden er in totaal 46,88 Km op zitten.
Een hoop energie armer en veel foto's rijker, was ook deze dag weer geslaagd.
Zondag 14-06-2009 Vandaag nog steeds in Appelscha (op zondag draait er hier niets) na het ontbijt de bedden maar eens afgehaald en de boel gewassen op de wal, daarna gelijk in de droger.
Intussen de laptop opgetuigd om te proberen een skype verbinding met kinderen en kleinkind te maken, er was hier op de wal weer iemand die zijn internet niet beveiligd had, maar die zat redelijk ver weg maar met slechts één blokje ontvangst lukte het toch om even te skypen.
Daarna maar weer op de fiets naar het centrum van het dorp en vandaar richting het bos gefietst.
We zouden het na de topprestatie van gisteren rustig aan doen vandaag en alleen even richting boven smilde fietsen om de situatie daar te bekijken, we hadden inmiddels vernomen dat de brug daar t/m Maandag gestremd zou zijn.
Daar aangekomen besloten we in Smilde wat te eten en dan terug te fietsen (fout fout fout) na boven smilde geen eetgelegenheid meer gezien dus uiteindelijk kwamen we vermoeid en uitgehongerd om 16.00 weer in Appelscha aan, toen daar maar koffie met gebak genomen voor de honger en het lekker.
Al met al toch weer zo'n 30 Km gefietst en dat met we wat meer TEGEN wind als gisteren.
Maandag 15-06-2009 Na 2 dagen stil te hebben gelegen en heel veel gefietst te hebben werd het tijd om weer verder te trekken, voor zover we wisten was de brug bij Hoogersmilde gestremd tot en met vandaag, tot onze grote vreugde hoorden we echter bij de laatste sluis dat de brug weer draaide en dat de noodbrug reeds was verwijderd.
We konden ons reisplan voor vandaag dus weer bijstellen en hebben er een lange vaardag van gemaakt want we meerden omstreeks 17.05 af na de sluis in Uffelte op de Drentse hoofdvaart, hier blijven we vannacht liggen om dan morgen via Meppel de route door de tuin van Nederland op te pakken ruim 200 Km lang en ongeveer een week varen in totaal, maar nu de brug eerder draaide en we eens wat langer doorgevaren hebben zit er weer wat rek in ons reisschema, we moeten immers uiterlijk 03-07-2009 weer terug zijn in de thuishaven.
Afgelegde afstand vandaag 25,56 Km
appelscha uffelte.jpg (90307 bytes)
Dinsdag 16-06-2009 Vandaag waait de varen4u vlag in Meppel, vanochtend omstreeks 09.45 gingen de trossen los en gingen we van Uffelte op weg naar Meppel een kort stukje maar toch voldoende voor ruim 2 uur varen, want om precies 12.00 meerden we af in het hartje van Meppel net voor het sluisje.
Nadat we eerst even lekker in het zonnetje hadden gezeten moest ik toch aan het werk, hoog tijd om de boot eens een flinke sopbeurt te geven.
Dus de laarzen aan en de schoonschip spullen erbij waarna de boot er een uur later weer redelijk bij lag, nu liggen we hier langs de kade onder de bomen (pfffff) en we merkten dat er troep uit deze boompjes valt, dus dat wordt morgen weer soppen.
Het nadeel van al dat schoonmaken is dat je ook steeds weer een nieuw roestplekje vind, het wordt dus hoogtijd voor een grote schilderbeurt, dat word volgend jaar weer een paar weken binnen liggen.
De rest van de middag gebruikt om een beetje van Meppel te bekijken en een broodje te eten, we besloten gelijk dat we vanavond eens bij de lokale italiaan zouden gaan eten.
Bij de lokale Aldi gelijk maar weer een beetje bier gehaald want de voorraad slinkt harder als gedacht (hik).
Afgelegde afstand vandaag 12,58 Km
Uffelte Meppel.jpg (159429 bytes)
Uffelte
Meppel
meppel noordscheschut.jpg (151969 bytes)
Afgelegde afstand vandaag 32,57 Km
Woensdag 17-06-2009 Vandaag konden we pas later aan het traject voor deze dag beginnen, zoals ik al eerder meldde lagen we onder de bomen en inderdaad de hele boot zat vanmorgen onder de rotzooi dus dat werd soppen geblazen, ook moesten we onze vuilwatertank nog leegzuigen (ook in Meppel gratis) al met al gingen we dus pas om 10.30 uit Meppel weg.
Omstreeks 11,35 riep ik de Rogatsluis op voor een schutting en kreeg te horen dat we gelijk aan de beurt waren, niets was minder waar toen ik voor deuren lag gingen plotseling de lichten op dubbel rood en waren we uiteindelijk pas om 12.45 aan de beurt, het bleek dat er problemen waren met de automatisering van de sluis.
Omstreeks 13.15 konden we onze weg vervolgen om ook bij de Ossesluis weer een halfuurtje vertraging op te lopen vanwege een tegen schutting.
Toen we de sluis uitvoeren werden we vriendelijk begroet door naar later bleek Jack / Nobel van het varen4u forum hij was op weg naar Meppel.
Nabij Hoogeveen duurde ook in de nieuwebrugsluis het schutten weer iets langer, de sluismeester vertelde ons dat ook daar nog gewerkt werd aan de automatisering
Uiteindelijk gingen we omstreeks 16.30 door de Noorscheschutsluis waar we direct daarna afmeerden voor de nacht en het aanvullen van de noodzakelijke voorraden.
Onderweg zijn we in contact gekomen met een Engels echtpaar wat in Grou hun nieuwe schip hadden opgehaald en op weg zijn naar zuidfrankrijk, daar het traject dat wij varen slechts gedeeltelijk op de waterkaarten staat en alle andere verstrekte informatie in het Nederlands was besloten zij om maar rustig achter ons aan te blijven varen zodat we hier nu samen liggen.
Hoogeveen
Donderdag 18-06-2009 Vandaag ging de reis van Nooscheschut naar Nieuw Amsterdam een mooi stukje varen door het Drenthsche landschap.
Het Engelse echtpaar waar we inmiddels nader kennis mee hebben gemaakt als zijnde Patrick en Eileen uit Londen voeren weer de gehele weg achter ons aan dit geeft Patrick de gelegenheid om hun zopas aangeschafte pikmeer kruiser beter te leren kennen.
Om precies 10.00 gingen de trossen los en onder een lekker zonnetje konden we in de korte broek op dek sturen, terwijl ik het zware varen/navigeren voor mijn rekening nam deed Ina wat schoonmaak werk aan de gehele opbouw die gelukkig weer onder een laagje plakkerige troep zat die uit de bomen over ons neer was gedaald.
Even na 12.00 meerden we af voor een korte stop het was spertijd, maar om precies 13.00 ging de volgende brug voor ons open, ik moet overigens wel melden dat de bruggen in Drenthe perfect voor ons worden bediend, we hoeven echt nergens te wachten.
Omstreeks 14.05 meerden we af voor de kerkbrug in Nieuw Amsterdam.
Na de lunch hebben we de benen even gestrekt in dit langgerekte dorp waar het ook nog kermis was.
Toen we terug kwamen hebben we een drankje gedronken bij Patrick en Eileen waarna ook deze dag weer om was.
Afgelegde afstand vandaag 23,9 Km
nieuwamsterdan-1.jpg (149139 bytes)
nieuwamsterdan-2.jpg (153245 bytes)
Nieuw Amsterdam
Vrijdag 19-06-2009 Nadat we de nacht in Nieuw Amsterdam voor de kerkbrug hadden doorgebracht was het omstreeks 10.00 weer tijd om eens verder te gaan, althans dat hadden we afgesproken met onze Engelse volgers, de brugwachter had ons zelfs zijn 06 nummer gegeven zodat we konden bellen als we weg wilden.
Maar zoals altijd gaan dingen anders als je ze bedenkt, omstreeks 09.45 kwam er een konvooi van 5 schepen onze kant op en wilden door de brug, de brugwachter was er al, na een snel overleg bleken we beide gereed dus snel de motor gestart en aangesloten bij de rest.
Door een manoeuvre van 2 schepen die na de brug los gingen van de wal zonder verder te kijken dan hun neus lang was raakte de hele boel van slag en voeren we uiteindelijk als nummer 2 en 3 in het konvooi.
Aangekomen bij de Stieltjeskanaalsluis kwam er net een tegen konvooi de sluis uit dus na een kort oponthoud konden we met zijn allen de sluis invaren.
De deuren waren nog maar net achter ons gesloten toen er een enorme regenbui losbarstte, daarop gaf de sluismeester ons een seintje dat hij zou wachten met schutten tot na de bui en dat hij een bakkie ging doen dus wij ook maar met zijn allen naar binnen.
Na een kort oponthoud werden we geschut en konden we onze weg richting Coevorden vervolgen waar we uiteindelijk om 11.55 afmeerden.
In de middag een beetje van Coevorden bekeken en een lekker biertje gedronken met Patrick en Eileen.
Afgelegde afstand vandaag 13,55 Km
nieuw amsterdam coevorden.jpg (167601 bytes)
Zaterdag 20-06-2009 Vandaag hebben we Drenthe verlaten en zijn we in Overijssel beland.
Omstreeks 10.00 gooiden we in Coevorden de trossen los om anderhalf uur later in jachthaven t'hoogeholt in Gramsbergen af te meren.
Daar werden we bijzonder vriendelijk ontvangen door de dienstdoende havenmeester en een aantal mede watersporters en er werd ons een mooi plekje toegewezen langs de wal.
Het was natuurlijk een hele reis vandaag maar ook in anderhalf uur beleef je wel wat, allereerst kregen we een paar fikse regen buien over ons heen maar als je niet hoeft te schutten is het niet erg met een binnen besturing.
Aangekomen bij de eerste openstaande schutsluis was de brug dicht maar de brug- sluiswachter was aanwezig dus dat kon geen probleem zijn dacht ik, niets was minder waar nadat we al een tijdje hadden liggen draaien en reeds een keer het brug / sluissignaal hadden gegeven gebeurde er maar steeds niets.
Uiteindelijk zijn we maar afgemeerd aan het remmingwerk om te wachten op een bediening, komt plotseling de brugwachter naar buiten gerend en begint te tieren dat het licht op (enkel)rood staat en dat we moeten maken dat we wegkomen er kwam een binnenvaartschip aan.
Wij losgegooid en maar even achteruit gevaren om de de 2 schepen te laten passeren, had de man even verteld wat er stond te gebeuren was er niets aan de hand geweest maar ja die K.. jachtjes das maar niks he als je op zaterdag moet werken.
coevorden gramsbergen.jpg (69553 bytes)
Afgelegde afstand vandaag 8,18 Km
Zondag 21-06-2009 Vaderdag dus ik laat me verwennen denk ik ??? na het ontbijt mocht ik zelf de door mijzelf gezette koffie inschenken en later mocht ik ook nog stofzuigen.
Verder is het weer zoals ze het voorspeld hebben, buien, buien en nog meer buien.
In de middag had ik mezelf lekker op de bank voor de TV geïnstalleerd om naar de GP van Engeland te kijken, gelukkig vind Ina daar niets aan dus die gaat zitten kraken met de krant heen en weer lopen en maar vragen duurt het nog lang? dus halverwege maar uitgezet en onder het genot van een paar buien mijn vrouw maar uitgelaten.
Coevorden
Gramsbergen
Maandag 22-06-2009 Vandaag ging de reis van Gramsbergen naar Almelo een tocht van ongeveer 30 Km met 15 beweegbare bruggen een aantal vaste bruggen en 1 sluis.
In de beschikbare documentatie had ik gelezen dat er mogelijk konvooi vaart zou zijn en dat het op prijs werd gesteld als er met meerdere schepen tegelijk van een ligplaats werd vertrokken, dus voordat ik de betreffende brugwachter belde even geïnventariseerd of er meerdere onze kant opgingen 5 dus.
Toen ik de brugwachter te pakken kreeg meldde deze mij gelijk dat er een brug was gestremd in Hardenberg, maar we gingen evengoed op weg.
Juist op het moment dat we de betreffende brug naderden werd deze voor het eerst weer gedraaid dus we konden zo verder.
Omstreeks 13.30 meerden we af in sluis Aadorp waar de sluismeester ons vertelde dat de spoorbrug bij Coevorden defect was.
Al met al verliep de reis vlotjes en meerden we omstreeks 14.00 afmeerden in de passantenhaven in het centrum van Almelo.
Afgelegde afstand vandaag 30,83 Km
gramsbergen almelo.jpg (54331 bytes)
Almelo
Dinsdag 23-06-2009 Het is vandaag een lange ruk van Almelo naar Almen, in eerste instantie wilden we afmeren nabij Lochem, maar toen we daar aankwamen waren we het al snel eens hier gingen we niet overnachten.
Nabij Almen zijn we afgemeerd bij de nieuwe aanleg, wat niet echt lekker rustig liggen is, maar op het Twente kanaal heb je weinig keus.
In het boekje de tuin van Nederland word gesproken over een hele mooie route, wij vonden echter het traject van vandaag maar saai, maar dat is persoonlijke smaak.
Nadat we alles goed hadden vastgezet en geregeld hebben we de fiets maar weer eens te voorschijn gehaald om naar Lochem te fietsen en wat inkopen te doen.
Bij terugkomst hebben we voor de laatste keer een biertje gedronken bij Pat en Eileen, morgen scheiden onze wegen.
Afgelegde afstand vandaag 42,35 Km.
almelo almen.jpg (69940 bytes)
Almen
Pat en Eileen van de Merlot II uit Londen
Afgelegde afstand vandaag 23,88 Km.
almen deventer.jpg (63519 bytes)
Woensdag 24-06-2009 Na een warme nacht waren we vanochtend al vroeg wakker dus tijd voor het uitgebreid ontbijten en vaargereed maken.
Vandaag zouden we tevens afscheid nemen van Pat en Eileen, na sluis Eefde gaan we ieder onze eigen weg, zij naar het zuiden richting Maastricht en wij richting het noorden en uiteindelijk Van Ewijcksluis.
Nadat ik via de marifoon sluis Eefde had opgeroepen kreeg ik van de sluismeester te horen dat we een schutting moesten wachten en afmeren aan de BB wal, nadat er een tegen schutting was geweest kregen we met inmiddels 5 jachten toestemming om binnen te varen, zeer tegen de zin van een beroepsschipper die vond dat hij meer recht had maar door de sluiswachter resoluut werd geweigerd omdat hij het niet veilig vond schutten samen met 5 jachtjes.
20 minuten later vervolgenden we onze weg richting de splitsing met de IJssel, wij stroom afwaarts en Pat en Eileen stroom opwaarts, na een laatste groet gingen we ieder onze eigen weg, met een snelheid van ruim 13 Km/h ging het richting Deventer waar we omstreeks 12.45 afmeerden bij zeil en motorboot vereniging Deventer.
Na de lunch de fietsen aan de wal gezet en richting het centrum van Deventer wat een oude vestingstad is, waarvan de volgende foto's.
Deventer
Donderdag 25-06-2009 Vandaag verliep de reis van Deventer naar Hattem een afstand die we in goed twee en een half uur hadden afgelegd, lekker hoor stroom mee motortje op 1700 omw/min wat normaal overeenkomt met 9 á 9,5 km/h maar nu gaf de GPS constant 12,5 á 13 km/h aan.
Omstreeks 12.30 lagen we afgemeerd in de jacht / verkoophaven van Hattem waar het al lekker druk was en bloed heet, met een straf windje konden we toch achteruit afmeren in de niet al te brede ligplaats maar met een beetje opvang op de wal ging alles gladjes.
Nadat ik eerst eens een lekker afmeer biertje had genomen hebben we de fietsen maar eens voor gaats gehaald om Hattem en omgeving te bekijken.
Plaats genomen op het plein voor het stadhuis werden we getrakteerd op een bruidspaar dus maar even blijven kijken, daarna een beetje rondgewandeld en een hapje en drankje genomen.
Verder een kilometer of 15 door de omgeving gefietst en wat boodschappen gedaan.
Afgelegde afstand vandaag 30,78 Km
deventer hattem.jpg (62014 bytes)
Hattum
Vrijdag 26-06-2009 Na een zeer warme nacht en een minder goede slaap daardoor gingen we toch omstreeks 10.00 weer op pad, de bestemming voor vandaag is Zwartsluis, waar we omstreeks 13.00 afmeerden.
Nadat we de middag boterham hadden genuttigd en ons hadden aangemeld bij de havenmeester hebben we een dapper besluit genomen, zouden we veilig kiezen en via de randmeren en de Zaan weer naar huis gaan.
We hebben nog geen zin om een einde aan deze vakantie te maken dus we gaan morgen richting Emmeloord en zo door naar Lemmer en dan Stavoren.
De voorspellingen zijn voor de komende dagen een NO 2-4 dus we gokken dat we Dinsdag of Woensdag met de wind in de poeperd naar de overkant kunnen en dan via Medemblik weer verder, als het niet gaat zal Ina met de trein naar huis moeten en ik alleen verder moeten.
Na ons beraad maar weer eens een rondje gemaakt door Zwartsluis we kennen dit al van eerdere bezoeken, maar toch altijd weer leuk ff rondneuzen.
Er was een kleine markt met een stuk of 5 kramen waarvan één viskraam met lekkere kibbeling en daar kan ik moeilijk nee tegen zeggen.
Vandaag gevaren 20,8 Km
Hattem Zwartsluis.jpg (99297 bytes)
Zaterdag 27-06-2009 Vandaag konden we het rustig aandoen, de kinderen zouden op de skype komen en dat is altijd rond een uur of 12.00.
Dus omstreeks 11.30 waren we er al gereed, en wat denk je voor het eerst deze reis konden we geen fatsoenlijke verbinding krijgen, dus na 3 pogingen maar afgebroken.
Omstreeks 12.30 gingen de trossen los en gingen we onderweg richting Noord Oostpolder, we hadden bedacht om ergens tussen Emmeloord en Lemmer de nacht door te brengen, maar net na Emmeloord kwam ik op het idee om toch maar direct door te varen naar Lemmer en dan morgen een rustdag te houden, we zijn dan 30 jaar getrouwd dus een mooie gelegenheid voor een rustdag en een uitetentje.
Ondanks soms echt wel donkere luchten hielden we het de gehele reis droog en meerden we omstreeks 18.00 af midden in Lemmer, Na een lekker afmeerbiertje werd het wel erg dreigend buiten, dus alles opgepakt en naar binnen gebracht (net op tijd) want er barstte een bui los, zo erg dat we alles moesten sluiten.
Morgen gaan we Lemmer maar eens verkennen en wat foto's maken.
Zwartsluis lemmer.jpg (102721 bytes)
Lemmer
Zondag 28-06-2009 Vandaag hebben we een of day genomen, nou ja, we moesten s'morgens wel eerst de hele boot schoonmaken, die zag er niet uit na de regen van gisteren de boom boven ons had samen met de vogels goed zijn best gedaan.
Daarna een beetje door Lemmer gewandeld en een paar foto's gemaakt, omstreeks 15.00 waren we weer aan boord en ben ik maar aan de drank gegaan.
Tegen 19.00 zijn we weer de wal opgegaan om een lekker hapje te eten, nou dat lukt wel in lemmer.
Afgelegde afstand vandaag 41,99 Km
Maandag 29-06-2009 Vandaag hadden we een rustige start, we hoefden tenslotte niet zo ver vandaag.
Na het ontbijt eerst even onze havengelden wezen betalen, we hadden door het uiteten gisteravond de havenmeester gemist.
Daarna naar de lokale supermarkt en voor een paar dagen inkopen gedaan, tegen 11.00 waren we terug aanboord en gingen omstreeks 11.30 de trossen los.
We besloten vandaag een tussenstop te maken in Sloten daar even de benen te strekken en het dorpje te bekijken.
Na deze korte tussenstop ging de reis verder richting Heeg waar we omstreeks 15.30 afmeerden in de haven.
Door de grote hitte hadden we allebei wat last van hoofdpijn, na een pilletje en een poosje rustig zitten voelden we ons weer wat beter en besloten om een bakkie koffie te gaan drinken op een terrasje in Heeg.
Daarna terug aanboord waar Ina in een ondragelijke hitte het eten voor vandaag moest maken.
lemmer heeg.jpg (218071 bytes)
Afgelegde afstand vandaag 20,29 Km
Heeg
het IJsselmeer blijft altijd weer een belevenis en zou ik nooit iemand aanraden om over te steken op weg terug naar huis, dit valt niet te plannen i.v.m. de weersomstandigheden.
Conclusie:
aantal motoruren 87
totaal betaalde liggelden € 231,20
totaal afgelegde afstand 601,71 Km
Nu de vakantie achter de rug is toch nog even een paar wetenswaardigheden op een rijtje:
Afgelegde weg vandaag 22,68 Km
Vrijdag 03-07-2009 vandaag is het zover de vakantie is nu echt afgelopen, we moeten weer naar huis.
Toen we omstreeks 08.30 wakker werden was het ook nu weer heerlijk weer, dus eerst een lekker ontbijt en daarna nog even snel een paar boodschappen gedaan.
Tegen 10.30 gingen de trossen los en waren we onderweg naar de thuishaven.
Na een rustig tochtje gingen we om 14.00 door de brug in Van Ewijcksluis waarna we in onze box afmeerden.
Donderdag 02-07-2009 vandaag was eigenlijk de laatste echte vakantiedag, we zijn vandaag maar in Schagen blijven liggen en hebben genoten van het mooie weer en de Schagermarkt.
Eerst hadden we nog het plan om alvast naar Kolhorn te varen en morgen daarvandaan naar huis te gaan maar bij nader inzien toch maar lekker hier gebleven.
We zijn blij dat we gisteren het IJsselmeer zijn overgestoken, ik had het idee dat er vandaag toch wat veel wind zou zijn geweest.
stavoren schagen.jpg (87605 bytes)
Afgelegde afstand vandaag 49,03 Km
Woensdag 01-07-2009 Vandaag moesten we weer terug naar Noord Holland, dus vanmorgen vroeg uit de veren, snel ontbijten en daarna richting tankstation, ik wilde nog even 200 ltr diesel tanken voordat we het IJsselmeer op zouden gaan.
Na het tanken konden we gelijk schutten en om 09.00 voeren we de sluis uit, de voorspelling was een Noord Oost 2 á 3 dus dat was gunstig, totdat we buiten waren toen bleek de wind Noord en iets meer als 3, na wat experimenteren met de snelheid bleek 11 km/h het meest gunstige te zijn t.o.v. de deining dit zorgde ervoor dat we om 10.50 de haven van Medemblik invoeren.
Nadat we in Medemblik even water hadden geladen zouden we afmeren in het spuikanaal voor het gemaal, daar aangekomen vonden we het maar niets alleen een paar onbemande bootjes en een slechte steiger.
We besloten naar Middenmeer te gaan en daar dan maar te blijven, halverwege ging ik even naar beneden om mijzelf in te smeren, toen ik weer boven kwam had Ina bedacht dat het morgen sfeer markt is in schagen en dat het wel leuk zou zijn om daar heen te gaan, zo gezegd zo gedaan en omstreeks 16.00 meerden we af bij jachthaven Jan van Ketel.
Ina had mij uitgenodigd om op de wal te gaan eten en ik mocht kiezen, dus lekker naar de Chinees geweest.
heeg stavoren.jpg (228208 bytes)
Afgelegde afstand vandaag 19,63 km
Dinsdag 30-06-2009 Vandaag ging de reis van Heeg naar Stavoren, niet spectaculair en ook niet ver, vandaar dat we geen haast hadden en dus pas om 10.30 vertrokken.
Met een gangetje van zo'n 9 Km/h ging het voort naar Warns waar ons enige obstakel lag voor deze dag, namelijk de brug die voor ons open moest.
Aangekomen in Warns lagen er al een paar schepen te wachten voor de brug en leek de brugwachter te wachten met openen totdat ook wij voldoende genaderd waren en inderdaad geen wachttijd voor ons en konden we ongestoord onze weg voortzetten zodat we omstreeks 12.45 afmeerden aan het eilandje in Stavoren.
Onze eerste gang was naar de lokale viskraam bij de oude sluis, tot onze schrik was deze naar ons idee niet meer in handen van de ons bekende visboer maar overgenomen, maar de vis was nog steeds lekker.
De rest van de middag benut aan wat onderhoudswerk aan de boot, m.n. wat roest behandelen en helaas weer een stukje pijp van de potdeksel door geroest dus wat meerwerk bij thuiskomst.
Stavoren
Schagen
Van Ewijcksluis

Friesland is een mooi vaargebied, maar vinden wij wel prijzig om door te varen m.n. door de brug en sluisgelden.
de vele Markrite plaatsen maken het liggen in de provincie dan weer goedkoop
en het varen door Friesland blijft erg mooi.
Zwartsluis
Drenthe is naar onze menig bijzonder watersport vriendelijk, op onze hele tocht door deze provincie hebben we nergens brug of sluisgeld hoeven betalen.
de bediening van de bruggen en sluizen ging erg snel.
ook kent Drenthe vele gratis ligplaatsen zelfs met voorzieningen.
Bekijk mijn stats