Het plaatsen van een vuilwatersysteem.
Het winter project 2007 / 2008
Daar onze regering zo goed is geweest om de pleziervaart te verbieden om toiletwater in het oppervlaktewater te lozen worden we gedwongen om iets te ondernemen.
Dat kan zijn een chemisch toilet, opvang zak in het toilet, niet meer naar de WC gaan aan boord of een vuilwatersysteem plaatsen.
Wij hebben voor het laatste gekozen, in het volgende foto verslag een impressie van dit project.
Op 5 December was het zover het schip gaat uit het water
Plaatsing op de stalling bok
De oude uithouders zijn reeds verwijderd tevens is een slechte plek in het potdeksel verwijderd
Detail verwijderde uithouder
Het grote ronde gat is de afvoer van het oude toilet, de grote zeef is de inlaat voor de motor
Dezelfde situatie maar nu aan de binnenzijde
Alles is nu verwijderd alleen de oude inlaat nog
Interieur van de toiletruimte
Het grote gat wat ontstond na vewijdering van alle oude aansluitingen
Vriend Piet druk bezig de bodem weer dicht te lassen
We zijn weer waterdicht
Nu de bodem weer dicht is wordt begonnen met het aanbouwen van het zwem plateau
In het aangebouwde zwemplateau zal later een 160 liter kunststof tank worden geplaatst voor de opvang van de fecaliën
De bodemplaat is aangehecht
Het model wordt zichtbaar
De gehele onderzijde van het plateau is nu opgebouwd en afgelast.
De tank past er in
Dus het frame er in gelast en alles in de coating
Alle onderdelen voor het systeem
De tank voorzien van aansluitingen gemonteerd
Het plateau is gesloten, voorzien van een massief half rond profiel als stootrand alles afgelast en geslepen
De gehele verbouwing aan de buitenzijde van het schip is nu gereed.
De volgende stap is het gehele onderwaterschip kaal halen tot op het blanke staal, voor dit klusje heb ik gebruik gemaakt van een dubbele perago schijf.
Dit was nodig omdat ik al van het begin af aan problemen had met de oude onderlagen die koolteer bevatten.
Het onderwaterschip nu voorzien van verse lagen primocon over het kale staal, hierna volgden 4 lagen Hempel HB om voldoende laagdikte te krijgen.
Daarna weer een laag primocon als hechtlaag voor de antifouling..
Nu het onderwaterschip weer voldoende beschermt is, is het tijd voor de installatie va het systeem binne en het plaatsen van de benodigde huiddoorvoeringen.
De nieuwe afvoer van het toilet naar buitenboord
De nieuwe aanzuig voor de motor links en voor het spoelen van het toilet rechts
Links de aansluiting voor het toilet aanzuig spoelwater, rechts aanzuig koelwater motor
De drieweg kraan toilet overboord of toilet naar vuiwatertank.
De vuilwatertank kan middels een pomp overboord geleegd worden of via een aansluiting op het zwemplateau leeg gezogen worden.
Nu alle doorvoeringen en huidafsluiters zijn geplaatst is het tijd om toiletruimte weer te gaan inrichten.
Een extra opbergvakje voor toiletpapier
Toilet geheel geschilderd en voorzien van een nieuw parketvloertje
Gereed voor gebruik.
Nu het tolilet gereed is en het weer ook weer een stuk vriendelijker is geworden kan ik weer verder met de buitenkant.
De antifouling moet nog op het onderwaterschip en de romp moet nog geschilderd worden voordat de boot over 14 dagen weer te water zal worden gezet.
En dit is het eind resultaat van een winterperiode op de wal, een keurig zwemplateau met vuilwatertank en nieuwe RVS uithouders.
De totale kosten van dit door de regering opgedrongen vuilwatersysteem waren € 2977,13.