Winter project 2018 / 2019

Na 19 jaar alleen maar om de paar jaar de boot schilderen en tussendoor af en toe eens wat roest wegwerken, was het nu echt tijd voor een uitgebreid onderhoud.

Op Donderdag 04-10-2018 was het zover, om 10.00 gaat de boot de kant op om 6 maanden naar binnen te gaan voor een groot onderhoud.
Zodra het schip boven water komt sta ik er met mijn neus bovenop, en het valt mij helemaal niet tegen wat ik zie, wel is de schroef aangetast door pokken, dit heb ik nog nooit eerder gehad.
Maar na ruim 2 jaar te water ziet het er redelijk goed uit.
En zo zag ze eruit direct na het schoonspuiten.
Direct nadat het schip in de loods was geplaatst ben ik begonnen met alles wat aan de buitenzijde geschroefd is te verwijderen.
Ik wil het schip zoveel mogelijk kaal hebben, dus een hoop te demonteren:

O
winscherm;
O
ramen;
O
handleiders;
O
ventilatie roosters;
O
naamborden;
O
antennes;
O
mast;
O
deuren
O
dakluik en lekkende rand;
Eerst het frame van de BIMINI top opgezet om de maten te nemen voor een nieuw doek, dit moet wat groter worden als de oude.
Duidelijk te zien is de roest waar de rand van het dakluik gelekt heeft.
Onder de voet van de marifoon antenne was de verf volkomen verweekt.
Ook onder de randen van de aluminium ramen zat roest.
Ook onder de randen van het dak weer roest.
Nadat alle roest zoveel mogelijk was verwijderd en de kale plekken met Brunox behandeld heb ik 2 x 2 componenten grondverf aan gebracht.
De rand van het dakluik weer hersteld en 6 keer rondom in de verf gezet voor montage op het dak.
Odertussen ook nog even het roer en de schroef verwijderd, deze moest gebalanceerd en geslepen worden.
En dat ziet er dan zo uit als deze weer gereed is.
En verder vind je roest op plaatsen waar je het niet had verwacht.
Achter de navigatielampen en onder de radioantenne.
Achter het heklicht en de bevestiging voor het plaatsnaambord
Het zwemplateau reeds gedeeltelijk ontdaan van de houten bekleding, deze komt niet meer terug
Het deksel van de vuilwatertank met al zijn M8 boutjes
Ik heb besloten dat nu het houtwerk weg is ik alle M8 boutjes ga vervangen door M8 verzonken schroeven.
En dat ziet er dan zo uit

Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en is het dek geschuurd, alle roestplekken met een dremel en bolkopfreesje uitgefreesd tot alle roest weg was, daarna alles 2 x in de Brunox gezet.
Daarna alle plekken met 2 componenten grondverf behandeld en tot slot alles geplamuurd.
Nadat de plamuur een week was gedroogd en uitgehard alles weer glad geschuurd en daarna het gehele loopdek en zwemplateau weer in de 2 componenten grondverf gezet.
Bekijk mijn stats
Inmiddels heb ik ook de RVS ring voor de schroefasafdichting in mijn bezit (ook nu weer perfect werk door jachtservice Zwier) in Den Helder.
Dus de opgeknapte schroef kan ook weer gemonteerd worden, nog even een stukje rubberslang tussen de schroef en de ring en daarna is de doorvoer aan de buitenzijde weer voor jaren gereed.
Inmiddels is de schroef weer gemonteerd, duidelijk te zien het stukje rubberslang wat voor een extra afdichting zorgt.

Ondertussen heb ik in de achterkajuit alle vinyl van de wand verwijderd, dit was noodzakelijk om er roest tevoorschijn kwam na het demonteren van ramen en patrijspoorten.
In vijf stappen, het vinyl verwijderd, daarna 2 componenten grondverf, kurk geplakt waarna dit in de witte grondverf is gezet en tot slot nieuw vinyl aan gebracht.
Ook gelijk het vloertje van de achterkajuit weer geschuurd en opnieuw gelakt.
Inmiddels zijn we weer een paar weken verder en loopt het project tegen het einde.
Het gehele schip is inmiddels voorzien van één of meerdere nieuwe verflagen, alle ramen en onderdelen zijn weer terug geplaatst.
Het onderwaterschip staat weer in een verse laag anti fouling en ook de anodes zijn vervangen.
Het dek moet nu nog één keer in de anti slip, daarna te water.
Dan kan de grote schoonmaak beginnen en alle interieur delen weer terug plaatsen.
De bovenbouw weer strak in de lak.
Inmiddels ook de romp weer in de lak.
Begonnen met weer opbouwen van alles, windscherm en zonnepanelen geplaatst.
De gasbun en de nieuwe 6 blads boegschroef.
Alle magnesium anodes zijn vernieuwd.
Dekken voorzien van nieuwe anti slip
Gereed voor de tewaterlating